Glemmer aldri 27. juni – Jim Snabe om dataangrepet i A.P. Møller-Mærsk

«Jeg glemmer det aldri; den 27. juni ble jeg vekket kl. 04 om morgenen av en telefon fra kontoret, med beskjed om at Mærsk var utsatt for et dataangrep», forteller Styreleder Jim Snabe i en paneldebatt hos World Economic Forum.

Den danske Mærsk-toppen forteller i paneldebatten åpenhjertig om angrepet, hvordan selskapet håndterte det og hvilke læringspunkter de sitter igjen med.

 

All IT var nede i verdens største container shipping selskap

Den 27. juni 2017 var plutselig all IT nede i AP Møller-Mærsk. Selskapet transporterer ca. 20% av all last i verden. 90% av alle ordre i selskapet skjer digitalt. Det sier seg selv at selskapet sto i en svært vanskelig situasjon.

Møller-Mærsk måtte reinstallere hele infrastrukturen i selskapet, som omfattet 4000 host servere, 45 000 PCer og 2500 applikasjoner. Takket være det styrelederen omtaler som en heroisk innsats fra ansatte og partnere, klarte selskapet å gjennomføre dette på kun 10 dager. En jobb som vanligvis ville tatt 6 mnd.

 

En ufattelig utfordring

«Se for deg et selskap der et skip med 10-20 000 containere ankommer en havn hvert 15. minutt, og i 10 dager har du ingen IT. Det er nesten umulig å fatte», forteller Snab. I 10 dager måtte selskapet altså operere helt uten IT, med manuelle prosesser. Imponerende nok hadde de bare 20% nedgang i volum i disse dagene, takket være samarbeidsvillige kunder og stor innsats fra de ansatte.

 

En «wake-up call» med høy prislapp

Møller-Mærsk estimerer at dataangrepet kostet selskapet et sted mellom 250 og 300 millioner dollar, altså over 2 milliarder norske kroner. Samtidig var dette en vekker, trolig ikke bare for selskapet involvert, men for hele bransjen. Snabe omtaler dataangrepet som en svært viktig «wake-up call» for Møller-Mærsk – og at de har lært mye i prosessen.

 

Tre viktige læringspunkter

Snabe mener åpenhet er viktig og deler raust sine erfaringer i håp om å hjelpe andre. I World Economic Forums paneldebatt oppsummerer styrelederen oppsummerer selskapets tre viktigste læringspunkter:

  1. Det holder ikke å være gjennomsnittlig på cyber sikkerhet, slik Snabe beskriver eget selskap før angrepet. Nå ønsker selskapet å gjøre datasikkerheten så god at den blir til ett av deres konkurransefortrinn.
  2. «Det er på tide vi slutter å være naive når det kommer til datasikkerhet», uttaler Snabe. Han er tydelig på at det holder ikke å være reaktive, vi må være proaktive.
  3. Det haster! Med digitaliseringen på fullt inntog vil vi snart være 100% avhengig av IT for å drive virksomhetene våre også den operative delen. Dette må tas på alvor.

 

Jim Snabe avslutter sitt innlegg med å si at han håper dataangrepet er en «wake-up call» for alle –  ikke bare for Møller-Mærsk eller bransjen – men for alle som bruker IT som en del av deres daglige drift – som i 2018 betyr alle selskaper i verden.

 

Se hele paneldebatten på World Economic forum her https://www.youtube.com/watch?v=Tqe3K3D7TnI

Hvilke sikkerhetsutfordringer ønsker du mer informasjon om?

Hvilke løsninger ønsker du mer informasjon om? Våre eksperter fra Palo Alto Networks gir gjerne anbefalinger knyttet til tekniske løsninger for store konsern eller selskaper med omfattende sikkerhetsbehov.

Alto Ergo

Nettsikker.no

Nettsikker.no eies og utvikles av Westcon. Vi er en ledende distributør av produkter og løsninger innen datasikkerhet, blant annet sikkerhetsløsninger fra Palo Alto Networks. Formålet med siden er å gi generell informasjon om nettsikkerhet og ha dialog med deg som sluttbruker, samt å fortelle om løsningene til Palo Alto Networks som leverer det vi mener er markedets sikreste løsninger.

E-post: Securitysales.no@westcon.com

Ansvarserklæring, personvern, debattregler og cookies.

Følg oss på